Author Topic: corossie  (Read 2504 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

joris

  • Guest
corossie
« on: 19 June, 2006, 19:47:25 »
Moet er onder aan mijn contest 25 een anode zitten om de schroefas en zo te beschermen tegen corossie?
En hoe groot moet deze dan zijn, en waar kun je die het beste plaatsen. aan de as zelf, of aan de romp bij de as.
Hoe maak je zoiets onder aan de boot vast?
Doorgaande boutjes, gewoon schroeven? Of nog anders.

Zo dat zijn vast wat vragen om mee te beginnen.
Iemand een antwoord? Alvast bedankt!

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: corossie
« Reply #1 on: 20 June, 2006, 10:01:10 »
Joris, de door jou beschreven anode wordt doorgaans op stalen schepen gebruikt om te voorkomen dat het staal (minder edel) wegrot omdat de schroef (meer edel) in de buurt zit. De anode is dus ter bescherming van de boot en niet voor de bescherming van de schroef.
Een schroefas is meestal van zilverstaal en daarvoor zijn speciale anodes verkrijgbaar die je om de as kunt klemmen, meestal tussen de schroef en de gland. Kijk maar eens op de website van Vetus, daar staat wel het een en ander.

hth,
BJ

Offline Ewout

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 222
Re: corossie
« Reply #2 on: 20 June, 2006, 14:30:30 »
Joris,

Even ter aanvulling op de reactie van BJ:
Je anode moet je aanpassen aan je vaargebied (Zoet of Zout), volgens mij heb je aluminium anodes en zink anodes. (ik ben even kwijt welke voor wat is)
Let daar wel op, anders kijk inderdaad maar even op de site die BJ aangeeft.

groeten
ewout

joris

  • Guest
Re: corossie
« Reply #3 on: 20 June, 2006, 15:18:02 »
aluminium op zoet water, en kan ook op zout, maar vreet dan snel weg, zink op zout water, Maar op brak water lijken anodes niet te werken zie http://www.aanenuitleg.nl/KBindex.html

Offline Ewout

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 222
Re: corossie
« Reply #4 on: 20 June, 2006, 20:40:56 »
He Joris,

Interessante informatie. Ik lees echter wel in het artikel dat het in dit geval over stalen schepen gaat. Volgens mij is jouw boot van poleyster, toch....?

Wat is je vaargebied?
Misschien heeft een plaatselijke werf ook nog een goede oplossing. Oftewel, ervaring met of kennis van de plaatselijke situatie en een duidelijk antwoord. Heeft conyplex hier geen antwoord op? Misschien met je hun eens bellen.

In alle gevallen blijft het een lastig probleem, dat dus niet 1 2 3 te tackelen valt. Dit is overigens ook een conclusie uit de rapportage, die jij opgeeft.

succes.

Ewout

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: corossie
« Reply #5 on: 21 June, 2006, 10:58:53 »
Zoals ik al eerder opmerkte is het gebruik van anodes primair bedoeld ter bescherming van de scheepshuid en ze worden dus ook eigenlijk alleen maar op stalen of aluminium boten toegepast. Op een polyester boot treedt electrochemische corrosie alleen op tussen de schroefas en de schroef. Het is dan ook belangrijk om te weten wat voor materialen zijn gebruikt, hoe groot het potentaalverschil tussen de twee is en op wat voor water wordt gevaren. Volvo Penta levert hele mooie anodes die je achterop je schroefas kan schroeven.
Overigens geldt eenzelfde verhaal voor de binnenkant van de motor. Daar worden ook verschillende metalen gebruikt en treedt dus ook corrosie op. Van Volvo weet ik dat de nieuwere modellen (vanaf 1990?) zijn uitgerust met interne anodes.

joris

  • Guest
Re: corossie
« Reply #6 on: 21 June, 2006, 20:00:16 »
mijn renault rc 8d heeft een anode in de motor,
De boot is van plastic :D
en materiaal van schroefas weet ik niet, schroef is messing of brons denk ik,
en het schroefashuis is ook van messing of brons denk ik.
Er zat niets onder de boot, en daar heeft ook nooit iets op gezeten.
Nergens gaten gevonden dus.
Maar moet ik ze nu hebben of niet, die anodes. Ik denk dat ik eens rond ga bellen.

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: corossie
« Reply #7 on: 22 June, 2006, 10:01:02 »
Joris, voor de boot hoef je niets te hebben, er hoeven geen anodes opgeschroefd te worden. Je kan overwegen om achterop je schroefas een magnesium- of aluminiumanode (afhankelijk van je vaarwater) te plaatsen, kwestie van voorkeur. Electrochemische corrosie is een traag proces, het is niet zo dat de zaak meteen kapot gaat als je het niet gebruikt, dus je hebt alle tijd om het rustig uit ta gaan zoeken..  ;)

Offline Ewout

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 222
Re: corossie
« Reply #8 on: 22 June, 2006, 11:15:20 »
He Joris,

BJ heeft gelijk,
een anode om de schroefas in de buurt van de schroef is voldoende!!!

groeten
ewout

Niels

  • Guest
Re: corossie
« Reply #9 on: 11 February, 2007, 18:59:46 »
juist, gewoon een ronde anode om je schroefas plaatsen om de as en schroef te beschermen tegen corrosie, om de 2 jaar vernieuw ik deze want dan is ie teveel aangetast. Ik gebruik een aluminium electrode op zoet en soms zout water. (kost maar een paar euro, schroef en as zijn fors duurder!!)

Groet,
Niels

harm

  • Guest
Re: corossie
« Reply #10 on: 15 November, 2014, 14:25:55 »
Hallo contestfans
Ik ben nu voor het 2e jaar achtereen mijn anode op de schoefas, na een seizoen, kwijt. Afgelopen winter de nieuwe heel goed vast gedraaid. Is die in een zomer helemaal weggevreten? of gewoon verloren door de rotatiesnelheid? Hebben jullie daar ook ervaringen mee?
Groeten
Harm
C35s

Offline Ewout

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 222
Re: corossie
« Reply #11 on: 15 November, 2014, 19:32:23 »
Hallo Harm,

Als je de anode vastdraaid is het handig om deze daarna een tik met de hamer te geven, je zult zien dat ie dan nog vaster gedraaid kan worden.
Ik heb deze situatie eens meegemaakt. Anode foetsie.

Sinds ik deze na het vastdraaien nog een tik geef en nog eens aandraai, blijft de anode zitten. Wordt uiteraard wel aangevreten, maar de restanten zitten nog aan de schroefas, elke keer als ik de boot op de wal zet.

Groet ewout

harm

  • Guest
Re: corossie
« Reply #12 on: 17 November, 2014, 09:59:27 »
Hoi Ewout, bedankt, ga ik proberen, zat ook te denken wat loctite aan te brengen op de schroefdraad.
Groeten
Harm

 


BJSoft