Author Topic: kraken Contest 34  (Read 4310 times)

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Offline Archibald

• Jr. Member
  • **
kraken Contest 34
« on: 31 August, 2007, 14:53:16 »
Bij onze Contest 34, bouwjaar 1979, kraakt het dek ter hoogte van het scheidingsschot toilet - kajuit als er iemand overheen loopt. Ook begint het te kraken bij pakweg windkracht 4 tussen genoemd schot en het plafond. Het kraken vermindert als ik er halve houten wasknijpers (wiggen) tussen pers, maar deze wrikken zich er tussenuit. ?Ik weet van een andere 34 (de Gekko) dat die er ook veel last van heeft (of had?) Wie heeft suggesties of ervaring met een afdoende reparatie ?? Bij voorbaat dank. Leo Heemskerk

Offline Ewout

• Hero Member
Re: kraken Contest 34
« Reply #1 on: 31 August, 2007, 17:11:27 »
Hoi Archibald,

Heb je al eens geinformeerd bij Conyplex.
Over het algemeen zijn zij welwillend om te helpen.

groet
ewout

maxbolweg

• Guest
« Reply #2 on: 01 September, 2007, 09:38:52 »
Ik  heb een C33 en daar kraakt het dek aan bakboord ter hoogte van de voorpunt als je over het gangboord loopt. Ook ik vraag me af of dat kwaad  kan, de boot ligt nu bij MYS, zal eens vragen.

Verder heb ik van een vriend van me die in de  jaren tachtig bij MYS werkte, begrepen dat het kraken van de schotten een veel  gehoorde  'klacht' was. De schotten zouden  volgens hem los in schip geplaatst zijn en bij harde wind enigszins wrikken en  kraken. Kon geen kwaad, maar te beschouwen als contestmuziek.

Groetjes, Max

Offline paperino

• Hero Member
  • "Paperino"
« Reply #3 on: 03 September, 2007, 12:58:39 »
Hadden wij met onze C35 ook. Wat bij ons hielp was gewoon wat afkitten met bruine P.U. kit. Zie je haast niet en voorkomt kraken als blijvende oplossing)

groetjes,

Eric klompenhouwer.
(C35 Paperino)

Zeester1

• Guest
« Reply #4 on: 09 October, 2007, 16:17:11 »
Archibald,

Ik vaar in een Contest 33. Die kraakt als een gek. De schotten zitten los in de bovenschaal. Bovendien zijn niet alle delen van de binnen betimmering aan elkaar gelijmd en/of geschroefd. Bij mij zie je in de hoeken van de schotten en de kastjes wit slijpsel vrijkomen t.g.v. het langs elkaar bewegen van het gelakte hout.
Het ergste is het als het hard waait, maar dan heb je zoveel herrie dat het niet storend is.

Groeten

Fred

Niels

• Guest
« Reply #5 on: 26 October, 2007, 20:52:36 »
Bij mij kraakt het ook aan alle kanten bij lopen op het dek of zeilen met wisselende belasting. (Contest 31)

Wat wel raar is is dat ik het op zee eigenlijk nooit hoor tijdens het zeilen.

Volgens mij is het net als met ijs, zolang het kraakt breekt het niet!

Groet,

Niels Bijl (31 Contessa)

Offline Archibald

• Jr. Member
  • **
« Reply #6 on: 12 May, 2008, 20:30:35 »
Bedankt Eric Klompenhouwer, het kraken is vooralsnog na het "voegen" met bruine P.U.kit niet meer hoorbaar. Ik heb de ruimte tussen hoofdschot en plafond eerst middels keggen zo groot mogelijk gemaakt alvorens er P.U.kit in te spuiten. Leo Heemskerk.

Offline paperino

• Hero Member
  • "Paperino"
« Reply #7 on: 12 May, 2008, 23:10:24 »
Graag gedaan, Archibald!

Eric.

Offline Hans van Laar

• Jr. Member
  • **
  • Contest 31 HT/AC (1978 bouwnr. 164) "Prana"
    • www.escaut.nl
« Reply #8 on: 27 August, 2008, 22:41:01 »
Mijn 31HT kraakt ook als je voor langs de mast loopt of lekker stevig op zee zeilt. Dit kraken wordt veroorzaakt door verschil in beweging van de buiten en de binnen schaal. Niets aan te doen. Ook de betimmering kan kraken. Daar is wel wat aan te doen. "Gewoon" vast zetten.
Hans van Laar

Offline paperino

• Hero Member
  • "Paperino"
« Reply #9 on: 29 August, 2008, 00:02:07 »
Kraken tussen binnen en buitenschaal komt als er krimp optreed in de "vulling" (meestal hout, vaak balsa, soms ook schuim dat na verloop van jaren kan krimpen of indien inwatering optreed gaat rotten)

Heb dit in het verleden met een Dufour Safari ook gehad. Was goed op te lossen door met een boortje 4mm rondom de plek waar het kraken zich voor deed gaatjes te boren om de 5 ? 10 cm. Daarin licht ingedikte epoxy (de IJssel) met een injectiespuit zonder naald gespoten. Na goed drogen en voorzichtig wegplamuren van de gaatjes het oppervlak met gelcoat gerepareerd. (Gelcoat goed mengen en een dun laagje op de plekken aanbrengen. Daarover plasticfolie leggen en dat narollen met een mohairrollertje tot de folie er glad over ligt zonder rimpels .
Na droging van de gelcoat (24 uur)  voorzichtig het plasticfolie (hecht niet op gelcoat!) wegtrekken en laten nadrogen (24 uur) vervolgens met commandant nr. 4 op glans cleanen en in de was zetten.)

Misschien een optie nu het er nog warm genoeg voor is?

Succes!

Eric (C35 "Paperino")

Offline Hans van Laar

• Jr. Member
  • **
    • www.escaut.nl
« Reply #10 on: 10 May, 2014, 12:38:12 »
Het moest er van komen. Het kraken verstoort mijn rust op zee en helemaal als ik achter het anker lig te rollen. Bij flinke zeegang bewoog het schot 1,5 cm ten opzichte van de binnenschaal.
Op de foto's is te zien, dat ik de voorste balk heb weggehaald. Het schot is nu met keggen vast gezet. De open ruimte heb ik opgevuld met hout en epoxy. Geen moeilijk karwei maar je moet wel 2 rechter handen hebben.
Het kraken is weg. Rust in de tent. Hoe het zich gaat houden op zee is nog afwachten en horen jullie later.

Met groet,

Hans.
Hans van Laar

Offline Ewout

• Hero Member
« Reply #11 on: 10 May, 2014, 13:46:35 »
Hoi hans,

Is het verschil nu niet erg groot tov de oorspronkelijke stuatie. 1,5 cm is best veel.

Offline Hans van Laar

• Jr. Member
  • **
    • www.escaut.nl
« Reply #12 on: 10 May, 2014, 21:57:14 »
Hoe bedoel met "verschil is groot"? Die 1,5 cm is gemeten in omstandigheden die je als zeezeiler niet te vaak wil tegen komen. Elke boot is flexibel. Moet ook. Alleen het geluid van het kraken vind ik niet prettig.
Hans van Laar

rgeensen

• Guest
« Reply #13 on: 11 May, 2014, 17:11:17 »
Kijk die had ik nog niet gelezen. Dank.

Die pu kit oplossing is het proberen waard. Kan iemand nog iets zeggen over deze oplossong na verloop van tijd!

Offline Ewout

• Hero Member
« Reply #14 on: 11 May, 2014, 18:29:27 »
Hoe bedoel met "verschil is groot"? Die 1,5 cm is gemeten in omstandigheden die je als zeezeiler niet te vaak wil tegen komen. Elke boot is flexibel. Moet ook. Alleen het geluid van het kraken vind ik niet prettig.

Hoi Hans,
Wat ik bedoelde is dat ik uit je posting begrijp dat je het dek 1,5 cm heb gelicht. Is dat niet erg veel, maw veranderd de vorm van het dek dan niet?

Offline Hans van Laar

• Jr. Member
  • **
    • www.escaut.nl
« Reply #15 on: 12 May, 2014, 16:00:35 »
Haha. Misverstand Ewout. Het is de dwarsscheepse beweging van 1,5 cm. Verticaal moet er wel heel veel kracht worden gezet om dat te bereiken. Heb ik voorzichtig geprobeerd met een krikje. De boot is hartstikke stijf. Het krikje had ik trouwens nodig om de voorste balk weer netjes in de oude positie te drukken.

gr,
Hans van Laar

Offline Archibald

• Jr. Member
  • **
« Reply #16 on: 27 May, 2014, 15:39:10 »
Het kitten van de ruimte tussen het schot en de bovenschaal heeft het kraken een tijd tegen gehouden maar het kraakt momenteel weer stevig. Het vastzetten van het voorste schot zoals Hans van Laar heeft gedaan, doe ik beslist a.s. winter. Ik heb afgelopen winter het schot tussen bank/kaartentafel en bank/keuken, middels een dik rondhout (oude trapleuning) naar het plafond, vastgezet. Plankje met ronde inkeping net naast de verlichting op het plafond gelijmd en de schotten aan de voorkant gedeeltelijk afgezaagd. Ik kon het plafond wel een halve centimeter zonder krik omhoog drukken. Het zit lekker stevig en het staat "scheeps". Als er nu iemand in het gangboord loopt, kraakt het niet.

Offline Hans van Laar

• Jr. Member
  • **
    • www.escaut.nl
« Reply #17 on: 27 July, 2014, 23:49:23 »
Lekker rustig gezeild en stil ten anker gelegen. Na alle werkzaamheden onderdeks voor het eerst weer gevaren. Het waren nog geen zware omstandigheden, maar ik kon geen kraakje horen van al het houtwerk. Het opvullen van de ruimte tussen dek en schotten zoals boven beschreven is afdoende volgens mij.
Hans van Laar

Offline Hans van Laar

• Jr. Member
  • **
    • www.escaut.nl
« Reply #18 on: 13 December, 2015, 02:34:50 »
Voor diegene die van het kraken af willen komen. Afgelopen zomer ben ik rond de Britse eilanden gezeild met mijn Contest 31 HT. Het enigste wat nog kraakt aan boord ben ik zelf. Bovenstaande oplossing werkt. Het schot bij het kombuis beweegt ook een beetje ten opzichte van de binnenschaal. Deze ga ik ook nog fixeren. Waarschijnlijk op de manier zoals de schotten bij het vooronder vast staan. Een rvs strip en bouten.
Hans van Laar

BJSoft