Author Topic: C40S water in de bilge  (Read 85 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Marien

• Jr. Member
  • **
C40S water in de bilge
« on: 30 September, 2019, 14:58:41 »
Onze vorige boot, een Jeanneau Sun Odyssey 37 voeren we altijd met open afsluiters. Hier hebben we nooit problemen mee gehad. Ja het water in het toilet kwam enkele cm's omhoog maar nooit zo dat de pot overstroomde.

Laatst hadden we lekker gezeild met onze 40S en bleek na afloop het achter toilet onder water te staan. Althans, de vloerbak stond vol water. Alles droog gemaakt en geen acht meer op geslagen. De dag daarna wilden we van boord en dan doen we altijd de afsluiters dicht. Toen constateerden we dat de bilge volledig onder water stond. Pomp aangezet en alles netjes op gedroogd. Vraag is nu hoe dat kan; komt dit echt doordat de afsluiters open stonden bij het zeilen? Het vreemde is dat badkamer in de punt helemaal niet nat was geworden en in de badkamer achter zit er geen afvoerputje in de vloer. Dus hoe kan het water daar vandaan dan toch de bilge in gelopen zijn?

Als er iemand een idee hebt hoor ik het graag.

Offline paperino

• Hero Member
  • "Paperino"
Re: C40S water in de bilge
« Reply #1 on: 04 October, 2019, 18:01:57 »
Beste Marien,

Onder helling kan het water gaan hevelen. (communicerende vaten principe)
Dat water zal bij overstag gaan steeds naar het laagste punt stromen wat in dit geval het water in de bilge veroorzaakt zal hebben.

Ons advies: na gebruik toilet kranen ALTIJD sluiten.

Gr. Eric

C35/37  "Paperino"

Offline Marien

• Jr. Member
  • **
« Reply #2 on: 07 October, 2019, 08:19:16 »
Hoi Eric,

Maar dat het zoveel was had ik niet gedacht en ik begrijp nog steeds niet goed hoe het water naar het laagste punt heeft gelopen als er geen afvoer in de vloer van de achterbadkamer zit en de badkamer voor nog gewoon droog was. Maar ja, ik ga het ervaren bij volgende zeiltochten, kijken of die dan wel droog blijft.

Offline paperino

• Hero Member
  • "Paperino"
« Reply #3 on: 07 October, 2019, 19:02:57 »
loopt over en onder de vloer door Marien.....

Gr. Eric

C35/37 "Paperino"

BJSoft