Author Topic: Afsluiters van messing  (Read 1620 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline dwarsloper

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 44
Afsluiters van messing
« on: 07 September, 2011, 18:08:22 »
Na het lezen van het bericht over afsluiters in het blad zeilen vraag ik mij af of contest messing of bronzen kogelkranen plaatst.

Het blijkt volgens het stukje (zeilen september 2011) dat veel jachtbouwers messing afsluiters plaatsen welke niet geschikt zijn voor langdurig gebruik op zee.
 (het zink in de legering verdwijnt en er ontstaat een soort gaten kaas )
Ook is er een nonchalante houding van de bouwers ??? ??? over de levensduur van messing (CE geeft aan dat 5 jaar funktioneren goed genoeg is)
Varen we nu allemaal rond met een dubieuze staat van onze kranen met zinken door zink als gevolg ?
Tjeerd.

Offline BJ

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 974
  • Gender: Male
    • BJSoft
Re: Afsluiters van messing
« Reply #1 on: 08 September, 2011, 09:30:34 »
Ongetwijfeld zullen er kranen van dubieuze kwaliteit zijn maar misschien moeten we ons niet meteen gek laten maken en naast het osmosespook nu ook een messingspook in het leven gaan roepen. Als je twijfelt aan de kwaliteit van je kranen dan zijn daar wel controlemogelijkheden voor en je kan ook altijd nog overwegen om ze te vervangen door.... ja, door wat eigenlijk want over alle afsluiters valt wel iets negatiefs te zeggen. Daarnaast, wie van ons zit er nu echt 'langdurig' op zee.

Offline Rob Rook

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 98
  • Gender: Male
  • De Fabian
Re: Afsluiters van messing
« Reply #2 on: 10 September, 2011, 10:51:34 »
Beste Tjeerd,

De Fabian ligt al haar gehele leven op zout water.(vanaf 1985) Ik heb pas bij het plaatsen van de vuilwatertank (2009) de afsluiters in de natte cel vervangen. Niet omdat het nodug was maar omdat ik een andere diameter wilde gaan gebruiken. De afsluiters die er af kwamen en de huiddoorvoeren waren in uitstekende conditie. Blijft natuurlijk het advies om jaarlijks de afsluiters en huiddoorvoeren  te controleren.

Rob
contest 38 ketch bouwnummer 47

Offline sjoerd

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 255
    • Sailing Camelot website
Re: Afsluiters van messing
« Reply #3 on: 12 September, 2011, 08:43:56 »
Hallo tjeerd,


Onze Camelot heeft haar level lang op de Hamble gelegen. Bij gedetailleerde inspectie bleken een paar afsluiters een bauwe waas/leksporen te vertonen. Ik heb toen meteen alles vervangen. De afsluiters zelf waren in goede conditie ondanks bijna 30 jaar (!) op zout water. De aansluitingen waren niet meer helemaal fris en de huiddoorvoeren bleken op sommige punten eenvoudig aan te draaien. De pakking was in dat geval dus behoorlijk ingebed.

Ik kan me voorstellen dat een goede inspectie, eventueel met aandraaien van de huiddoorvoer, afdoende is. Pas als je blauwe (lek)sporen aan de buitenkant ziet zou je actie kunnen ondernemen.

Sjoerd
SY Camelot
Contest 36S
Hull# 206
Fractional rig
http://www.sailingcamelot.nl

Frederik

  • Guest
Re: Afsluiters van messing
« Reply #4 on: 25 September, 2011, 23:27:46 »
Dag Tjeerd,

De afsluiters van mijn 33 heb ik recentelijk voor bronzen vervangen, gekocht bij Exalto (dat was aanzienlijk beter betaalbaar dan die van Vetus).
Bronzen afsluiters zijn in de gemiddelde Nederlandse watersportzaak niet goed te krijgen, dus krijg je meestal te horen dat messing prima is.

Nou zeg ik niet dat messing niet prima zou kunnen zijn, maar ik denk wel dat je dan vaker zult moeten vervangen. Voor langdurig gebruik op zout water is messing niet geschikt, dat was volgens mij wel de conclusie van dit topic:

http://www.zeilersforum.nl/index.php/Forum/82-algemene-vragen-techniek-a-onderhoud/190588-wie-levert-de-betere-afsluiters

Groet,
Fritz



Valentine

  • Guest
Re: Afsluiters van messing
« Reply #5 on: 26 September, 2011, 18:24:45 »
Ik kom net uit Griekenland. Daar hadden wij een Sun Odyssey gehuurd. Ze was de vierde zeison in het water. In een van de messing onderdelen, gelukkig boven de Aufsluiter, was een een-euro-stuk groot gaatje te vinden. Veroorzaakt opbenbaar door elektrolyse, want het onderdeel was duidelijk rood gewoorden: Dus Zink daaruit, meer coper over-->te zacht. Resultaat: ruim 200 liter water in het ship. Dus ja: ze zijn er wel de niet geschikte messing delen. Bij Contest? Ik denk van niet, anders waren ze niet goedgekeurd door de Lloyd, toch?

Groetjes

Alex

 


BJSoft