Author Topic: Accu conditie  (Read 920 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline koentje63

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 80
  • Gender: Male
  • Contest 31HT Magellan
    • Koeneman website
Accu conditie
« on: 04 June, 2011, 16:25:28 »
hoi,

Wij hebben in onze c31ht 2 banken van 2 gel accu's. De leeftijd is al aan de oude kant ( beide banken zijn uit 1995 ;D ).
Ik heb een prachtige nieuw Sterling dual channel lader gemonteerd dit voorjaar.
Het functioneerd allemaal prima, maar ik zie aan het voltage karakter dat bank 1 tijdens het laden een hogere spanning laat zien dan bank 2.
Nu moet ik ook nog zeggen dat dit schip wat wij afgelopen december hebben gekocht 2 jaar op de kant heeft gestaan. De accu's hebben dus ook weinig to geen cycli gehad de afgelopen jaren.
Welke van de bank is nu in betere staat? De bank die tijdens gebruik en laden veel verschil laat zien, of de bank waarbij de laad/ontlaad waarden dichter bij elkaar zit.
Aan de lader ligt het niet, dit is een proffesionele lader met selectable gel/agm/common.

Ben benieuwd wat de meningen zijn.

Groeten
George
Contest 31HT "Magellan" built number 250

JF

  • Guest
Re: Accu conditie
« Reply #1 on: 06 June, 2011, 11:46:11 »
George,
kan het zijn dat de lader bank 1 'voorrang' geeft en pas als die vol is de tweede volledige aandacht geeft?

Heb je echt twee banken van twee accu's? Bij ons aan boord heb ik twee accu's, een 72ah voor de motor en een grotere 120ah voor algemeen gebruik.

groeten, jan

Offline koentje63

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 80
  • Gender: Male
  • Contest 31HT Magellan
    • Koeneman website
Re: Accu conditie
« Reply #2 on: 06 June, 2011, 12:36:35 »
Hoi Jan,

Ja, het zijn echt 4 Gel accu's 2 aan 2 gekoppeld. (ik houd mijn hart vast als dit zooitje vervangen moet worden :-) )
De Sterling charger zou de 2 banken transparant moeten behandelen en gelijkwaardig laad patroon handhaven.
We hebben nog niet echt kunnen constateren welke bank sneller in elkaar stort ondanks fors gebruik van koelkast en halogeen spots e.d., maar de voltage display laat tussen de 2 banken redelijke verschillen zien tijdens laden. Moet wel constateren dat beide banken zonder de lader aan allebei netjes rond de 12 volt hangen (en daar ook op terug komen na stevig gebruik)

groeten
George
Contest 31HT "Magellan" built number 250

Niels

  • Guest
Re: Accu conditie
« Reply #3 on: 15 June, 2011, 10:31:11 »
In mijn 31 heb ik een 104 Ah accu als startaccu en een 120 Ah voor de overige elektra. Beide dateren uit 2003 en volgens mijn berekeningen (en praktijk) heb je dan voldoende stroom om drie dagen zonder motor aan te kunnen overbruggen. Bij teveel geïnstalleerde capaciteit hoeven de accu's te weinig te doen en zijn ze eerder aan vervanging toe.
Aan de laadspanning kun je niet zo heel veel zien, waarschijnlijk is degene die de meeste spanning aangeeft tijdens het laden het minst goed, maar accu's zijn eigenlijk alleen goed te beoordelen met een goede (dure) accu tester.

 


BJSoft